mandag den 2. maj 2011

Om at tage ansvar for hinanden

Dagens artikel handler om at tage ansvar for hinanden. Ét er at vi har et socialt system som understøtter folk, men hvordan tager vi vare på hinanden udover det som det offentlige tager sig af? Hjælper vi hinanden?

Ser vi efter at den aldrende nabo stadig er ved godt mod? Tjekker vi at naboen har det godt når de går forbi vores indkørsel? Deltager du aktivt i dit nærmiljø, eller gemmer du dig i en formodning om at "intet nyt er sikkert godt nyt"?

Jeg vil afgjort anbefale folk at tage mere aktiv del i deres nærområder. Sørge for at de unge mennesker tager et medansvar for at alt går godt - også når 2 drenge kommer fisende på samme knallert. Får dem til at forstå, at det måske går galt næste gang, for de er jo ikke skabt til at blive kørt af to ad gangen.

Hvem ved om ikke det netop er omsorgen mange savner, fordi folk er så pokkers ligeglade i den travle hverdag de fleste oplever. Det kunne jo være, at netop DIN erfaring med trafikken gjorde indtryk på et ungt menneske, og vi derved undgik bare én ubehagelig trafikulykke pga den slags.

Hvad gør du for at hjælpe dine nærmeste? Skriv gerne en kommentar.

2 kommentarer:

Kaare Kristensen sagde ...

At tage ansvar for hinanden, sådan som du beskriver det, er jo en gammeldags dyd, fra dengang man tog sig af sine børn, sine gamle forældre,men minsantens også hele den pukkelryggede familie samt naboer.
Det har vi i dag samfundet til at tage sig af.

Det betyder så også verdens største skattetryk og et overfladisk forhold til dem, som man står nærmest.

Jo, jeg er helt med på, at du tager fat om velfærdssamfundets bagside.

(jeg ville helst have svaret dig på Twitter, men der fandt jeg ikke netop dette her indlæg)

Henrik V Blunck sagde ...

Tak for din kommentar, Kaare. :-)

Jeg er enig, og glæder mig pointen netop også skinnede igennem. Du er altid velkommen også til at kommentere her - såvel som på twitter.