tirsdag den 7. januar 2014

Ejendomsmægleres ansvar

Det ville klæde regeringen at tage gebyrer til ejendomsmæglere alvorligt. Når man hører om det seneste forslag på Jyllands Postens hjemmeside i artiklen Regeringen svækker bolighandler, så kan jeg godt undre mig over hvor meget man egentlig vil devaluere ejendomsmægler-standen.

Som boligsøgende har det hidtil, i forvejen, været endog særdeles vanskeligt at tage ejerskifteforsikringer alvorligt når det med småt tog forbehold mod alverdens ting. Faktisk i så stort omfang at flere, når de handler uden om systemet, helt fravælger en sådan forsikring, og hellere tager satsningen via prisen.

Tidligere var der to ejendomsmæglere om en opgave - en repræsentant for sælger og en for køber. Det har man i forvejen accepteret. Når der så senere skal ske en mindskning af ansvaret for fejl, så kan det synes som om ejendomsmæglerne får et salær uden at skulle levere en ydelse der modsvarer prisen.

Jeg forstår godt min far i sin tid deponerede sin bestalling, og jeg forstår endnu mere, hvis der snart var nogle ejendomsmæglere der reagerede. Medmindre man da har drevet lobby-arbejde for at få dette forslag frem...

Ingen kommentarer: