onsdag den 26. april 2017

Hvad sker der lige nu i fransk politik?

Billedkilde: Wikipedia
Det er ganske specielt at se danske medier behandle det franske valg. De er håbløst farvede i forhold til en indsigt i den f*ckfinger, som Le Pen repræsenterer i landet lige nu. Selvom de fleste nok har opdaget, at den siddende præsident, François Hollande er upopulær som næsten ingen andre før ham, så resterer der SÅ meget andet, som netop nu udfolder sig i landet.


Vi kan umuligt forstå Frankrig hvis vi kigger på landet ud fra et dansk perspektiv. Det er et land med så stolte traditioner i forhold til egen kulturel identitet.

Når en politimand udtaler, at man burde give ballademagere en endefuld, så handler det ikke om 'overdrevet magtanvendelse', men derimod om, at harmen ER noget fundamentalt. Der er ingen franskmænd, der går rundt og vurderer hvorvidt en bestemt person med anden etnisk oprindelse er ægte fransk eller ej. Hvis vedkommende har opnået statsborgerskab er han eller hun en del af nationen. Basta!

At nogle slår plat på indvandrerdebatten er selvsagt. Den opmærksomme læser vil lynhurtigt genkende, at Le Pen har ændret sin retorik, og taler præcis lige så klart som Trump gjorde da han var i præsidentvalgkamp i USA. Hun ved ganske udmærket, at hun nu har en platform hvor partiet for første gang i historien har en fair chance for rent faktisk at vinde valgkampen.

Eksperterne står i kø for at udtale, at Macron vinder, men jeg noterer mig, at en læserundersøgelse blandt 1500 som stemte på BT online i går rent faktisk gav det resultat, at 56% ville stemme på Le Pen. Det er ikke nogen statistisk valid undersøgelse vil mange indvende. Ikke desto mindre kan man være helt sikker på, at de næste to uger bliver dramatiske, for debatten ER intens.

Det ville kræve en længere doktorafhandling at forklare HVORFOR franskmændene er sure på det etablerede system. Dén del har selv korrespondenter med kort ophold i landet lynhurtigt fanget. I denne præsidentvalgkamp handler det ikke om traditionelle højre/venstre-værdier. Det handler om hvem befolkningen har tillid til kan styre landet. At der senere kommer andre valg, herunder til deres Assemblée Nationale (det vi kan sammenligne med parlamentet) er en helt anden sag. Det direkte valg til præsidentembeddet handler om ren magtdemonstration når det ses med politiske øjne.

Det bliver spændende at se det endelige resultat, for jeg håber naturligvis ikke at Le Pen vinder. Det vil være en skamplet på mit frankofile grundsyn, som naturligvis kulturelt kom ind da jeg parallelt med dansk identitet kom ind med modermælken efter 11 år på den franske skole på Frederiksberg. Den skole som i dag kendes som 'Prins Henriks skole', selvom hverken kronprinsen eller Joachim har gået på skolen på noget tidspunkt...

God dag herfra til alle. :-)

2 kommentarer:

Cyril Malka sagde ...

Goddag, Henrik,

Glimrende analyse, du har lavet her. Jeg kunne ikke undgå at tænke på, noget der skete for os i Luynes, når du skriver "Der er ingen franskmænd, der går rundt og vurderer hvorvidt en bestemt person med anden etnisk oprindelse er ægte fransk eller ej. Hvis vedkommende har opnået statsborgerskab er han eller hun en del af nationen. Basta!"

Vi havde problemer med elektricitet og der kom en mand fra EDF for at ordne noget med tælleren. Jeg var ikke hjemme den dag. Britt tog imod ham og de snakkede også lidt. Da Britt kunne se, at han havde asiatiske træk, så spurgte hun ham, hvor han kom fra.

- Fra Paris! svarede han uden at tøve.

Jeg ved i øvrigt ikke hvor meget tillid man kan have til folk der har stemt på BT. Det er ikke danskerne, der skal vælge den næste fransk præsident :) (og selv om der nok er nogle franskmænd ind i mellem, kan vi ikke vide i hvilke proportioner og hvad de så har stemt på).

Talmæssigt, står Macron til at vinde anden tur og det gør han nok også. Jeg har forudset Le Pen som præsident for 2022, ikke 2017 og jeg holder fast på min ry som clairvoyant ;)

Marine Le Pen (som klogt nok fører campagne med kun at bruge sit eget fornavn, så folk ikke knytter hende for meget med hendes far) har ikke slået Macron i første tur, han er 3% foran hende (700 000 stemmer ca.), det kan hun ikke indhente. Han vinder med 60% til 65% af stemmerne (hvilket ikke er så godt som Chirac fik mod Jean-Marie Le Pen i 2002... I 15 år har FN fået næsten fordoblet sit antal stemmer (4,8 mio. stemmer i 2002 og over 7 mio. i år).

Men hun bliver ikke præsident i denne ombæring.

Til gengæld, er jeg ikke sikker på, at Macron er meget bedre. Jeg vil mene, at han kan være farligere for Frankrig end Le Pens Valkyrie.

Der er tale om en mand som var fuldstændig ukendt for få måneder siden. Han har absolut ingen politisk erfaring. Han har til gengæld en stor økonomisk og bankmæssigt erfaring. Han er meget pro EU, globalist og liberal.

Den mand er blevet coachet så han er skarp som en laser-kniv. Der bliver benyttet den ene hypnotisk og psykologisk metode efter den anden i hans kampagne. Intet er efterladt til tilfældighederne. Han er blevet på det politiske korrekt på indvandringssynspunktet og han vil ikke gøre noget som helst for at bremse indvandringen...

Den mand er blev coachet og sat på stedet af bankerne, hverken mere eller mindre. For første gang i verdenshistorie vil et land blive styret af banker. Banker som er trætte af at se, hvordan tingene går med Frankrig.

I fem år, kan koncentrere sig om at reformere Frankrigs økonomi så bankerne får deres penge igen altimens at indvandringen og volden fortsætter ufortrødent... Efter de fem år, vil Frankrig være på knæer... og modent for Le Pen!

Cyril






Henrik V Blunck sagde ...

Hej Cyril
Tak for rosen - og jeg er enig. BT nævnte jeg mere fordi den for danskerne, som læser bloggen, er en indikator for, at mens kommentatorerne her i landet har så ufatteligt travlt med at kloge sig på fransk politik (de fleste af dem uden at kunne sproget, og derfor fordi de kun læser hvad de alle skriver ud fra engelske kilder)... :-)

Jeg tager hatten af, hvis du også har clairvoyante evner. Jeg håber da du får ret, for her i landet orker vi ikke høre Søren Espersen, Peter Skaarup, Martin Henriksen og alle de andre hovere om Brexit, nationale følelser m.v. hvis Marine skulle gå hen og vinde. :-)

Det er blevet RIGTIG slemt inden for de seneste par år. Selv TV2 News er nu efterhånden kun regeringens forlængede talerør når det kommer til debatter. Selv et tweet som kunne udfordre i debatter hvor andre tweets kommer igennem på skærmen, sorteres. Ikke ud fra kvalitet, men ren topstyring af meninger.

Mit personlige håb var at bare Macron vandt med 51% var jeg tilfreds. Jeg blev så glad, da jeg så dokumentaren på DR2 hvor den franske politimand netop blev konfronteret med bz-typerne, og hvor hans svar netop var, at 'man havde mest lyst til at tage dem i hoved og r*v". Det fik ikke protester fra nogen. Tværtimod skal lov og land holdes.

Enig: hvis scenariet udspiller sig som skitseret, risikeres en borgerkrig, og man skal ikke tage fejl. Jeg er helt sikker på der heller ikke var mange der havde forudset borgerkrigen i Jugoslavien før den skete. Mine forældre havde været dernede to år før krigen brød ud, og der var roligt... Så jeg vil ikke på forhånd afvise risikoen for, at den spirende uro kan eskalere.

Anyway, det smerter mit hjerte, at Frankrig har ændret sig så meget som jeg kan se af de dokumentarer, der lejlighedsvis vises på enten TV5 eller France2. Selv kundeservice og/eller unge menneskers sprog er så sjofelt, at man tager sig til hovedet. Jeg tør slet ikke tænke på hvad der var sket, hvis vi havde talt sådan til vores lærere. Der havde været ragnarok light. :-D