tirsdag den 29. marts 2011

Nye systemer tager tid

I artiklen "Mens vi venter på rejsekortet..." beskrives der hvordan Rejsekortet prøveindføres i det vi kender som Vestsjælland. I kommentarerne er der yderligere kritik fra folk som har haft problemer med selvsamme Rejsekort - og hver især har naturligvis en, for dem, naturlig forståelse af hvordan DE så problemet løst.

Nu er der jo så bare det problem, at den tekniske forklaring ikke ligefrem ligger på nettet. Der er komplicerede systemer som ligger bag det vi andre ser som "det blå lys" - og den ene løsning (min eller din) er måske ikke den bedste når den først skaleres op til et landsdækkende system.

F.eks. bruger en kommentator, Steen Thomassen følgende beskrivelse af systemet:

System er bygger op den måde, at de centrale system råber ud til hele landet: "Poul-Henning har fyldt penge på kortet - skriv det på hans kort, når han kommer forbi." - det er hver eneste station og bus, hvor han muligvis kunne komme forbi med sit Rejsekort, der får det at vide...


Jeg tillader mig ydmygt at tvivle på dén påstand. Mon ikke systemet også er egnsopdelt?

Jeg kunne levende forestille mig, at Sjælland var den ene region, Fyn en anden region og så Jylland og Bornholm som også hver sit område. Men jeg ved det ikke.

I dagens kommentar vil jeg blot komme med den opmuntring at hvis nogen har supergode ideer, så er det vel mere naturligt at komme med sine ideer til firmaet bag frem for alene at skrive en kommentar på en artikel?

Systemudviklerne vil da stensikkert gerne lytte til gode ideer, for vi ved jo at alle systemer kan have hver sin "bagside". Vi kender jo julehandlen, der HVERT ENESTE ÅR lægger hele betalingssystemet ned når folk svinger dankort gennem kassen over alt i landet. Stabile systemer kan aldrig blive stærkere end at de KAN briste når de bliver hårdt belastede...

Det er vel kun naturligt at forvente, at et pilotprojekt som Rejsekortet skal testes et sted i landet? Nu var det tilfældigvis Vestsjælland der blev valgt først. Mit gæt kunne være, at det var fordi vi har mange trafikale operatører. To på togområdet, City Trafik, Ditobus og Arriva på busområdet - og måske endda endnu flere uden at jeg skal kunne sige det præcist...

Det ville gå meget værre hvis et system ikke var testet ordentligt inden det blev indført landsdækkende, og systemudvikling er mere end bare et fag på edb-skolerne. Systemudvikling er nemt i teorien. Hvis de enkelte faser gennemgås systematisk skulle alt fungere, men alle ERFARINGER viser, at det er langt sværere end som så. Det er dér hvor praksis viser sig anderledes end politik.

Politikere kan sagtens sætte en deadline, men når noget skal overføres via radio eller trådløst er der altid en risiko for udfald i de signaler der skal modtages - for slet ikke at tale om de master som skal udsende de selvsamme signaler.

Så mit gæt er, at mange af kommentatorerne mener det godt når de kommenterer, men det fulde overblik er nok noget der kræver mere end "jeg-vil-have-det-så-det-passer-til-mig" mentaliteten som vi alle lider af når vi skal komme med løsningsforslag... ;-)

Ingen kommentarer: