onsdag den 27. april 2011

Racister i nyhedsgrupperne

Hvis du virkelig vil have dig en dosis dårlig karma, så kan du kaste et blik på news:dk.politik. I den nyhedsgruppe er der rigtig mange som, mere eller mindre anonymt, skal have afløb for deres racistiske udfald - og de er blevet ved med at skrive i flere år.

Når den ene er mere rabiat end den næste så er der virkelig ikke meget fornuft at høste ved at deltage i debatter dér.

Et eksperiment med nyhedsgruppen dk.politik
Jeg har eksperimenteret med at lave et opslag med en artikel derinde for at se om kilden kan bruges til at skaffe flere kommentarer her på bloggen, men dét projekt er nu opgivet, for læserne ville næppe synes om at læse den slags udgydelser i kommentarerne her på bloggen.

Hvad der forbavser mig allermest er, at selvom de fleste nyhedsgruppe-brugere stensikkert skriver hurtigt, fordi de jo sandsynligvis har længere tids erfaring med brugen af en computer, så er der tale om mange timers debat. Det tager jo både tid at læse og skrive - og det kunne være sjovt at se statistikker for hvor mange der egentlig efterhånden skriver på i hvert fald den nyhedsgruppe.

Nyhedsgrupper grundlæggende en god ide
Misforstå mig endelig ikke. Nyhedsgrupper er en super ide. Grundlæggende er der mulighed for at DELE interesser med hinanden. Det sociale element er glimrende i den forstand at selv nicher kan samle folk på tværs af landet uden geografisk begrænsning.

Men der er én ting der mangler når jeg hører de nostalgiske bemærkninger om det hedengangne Fidonet, for når vore gode venner i det franske har beskrevet det system var der en sortering mellem god og dårlig adfærd.

Du kan nemlig sagtens skrive et kritisk indlæg uden perfiditeter over for dine meddebattører. Den slags kræver naturligvis selvdisciplin. Mon ikke det er på tide, at anerkende, at vi slet ikke har brug for folk der ikke evner at diskutere seriøst?

Lad dog de folk som mæsker sig i negativitet leve med det selv. Den slags kan sende en e-mail til sig selv, frem for at sprede deres had så det til sidst ødelægger en hel nyhedsgruppe.

Danske nyhedsgruppers bortgang
I sidste ende vil de danske nyhedsgrupper blive noget som kun ganske få bruger. Det ses allerede fordi dem med seriøse budskaber vælger andre medier, herunder blogs. Det er trættende at tråde udvikler sig til harcelleringer i stil med "du-er-dum" når det i stedet var muligt at få en god, og seriøs debat, som det rent faktisk ses på udenlandske nyhedsgrupper.

Så hvis du som ny bruger på internettet ikke kender det store til nyhedsgrupper, så fortvivl ikke. Jeg frigiver snart en opdateret mini-rapport på en af mine andre blogs som netop vil fokusere på mulighederne for at bruge nyhedsgrupper på en bedre måde. Så kunne udviklingen måske vendes, men jeg tvivler.

1 kommentar:

Cyril Malka sagde ...

Hej Henrik,

Ja, jeg savner også de gamle FidoNet grupper (konferencer, blev de kaldt). De døde i takt med at nyhedsgrupper tog over fordi der ikke var nogen form for kontrol.

Man skulle være point: tilmeldt hos en boss hos hvem man ringede for at få og sende indlæg på konferencer eller "netmail" (svarer til privat mail).

Bossen var ansvarlig for sine points, og hvis en point ikke opførte sig pænt og fik skriveforbud, skulle bossen "klippe forbindelsen" for den tid skriveforbuddet varede (som regel var det på max 3 måneder, jeg kender kun til én der fik 6 måneder på sampol (samfund og politik konferencen).

Moderatorer på konferencerne gik til valg hver andet år. Man havde sin regelsæt (med eventuelle ændringer) og eventuelt diskuterede det i en 14 dages tid.

Alle points kunne stemme og den der havde flest stemmer vandt og var moderator for en hel periode (typisk to år, men der var vist nogle med længere og kortere tid).

Moderatorer på strukturgivende konferencer: Som moderatiion-konferencen (hvis man var blevet modereret og var uenig kunne man diskutere det i denne konference) var ikke nogle der var stemt på, de var udnævnt fra FidoNets top.

Tingene begyndte at gå rigtig galt da FidoNet blev demokratiseret for at tage kampen op mod det meget frie internet. Så skulle man stemme på moderator til de strukturgivende konferencer.

Useriøse folk stemte på useriøse moderatorer som var mere "cool" og så begyndte det hele at gå i vasken.

Jeg bruger kun nyhedsgrupper til backlink. Jeg diskuterer ikke og end ikke læser indlæggene. Da jeg sporadisk har været på og tjekket det ud, kunne jeg kun læse de samme idioter skrive de samme idiotier. Så det er meget længe siden jeg har taget mig af det. Jeg poster og så er jeg væk.

Hvis man vil have oplysninger den dag i dag, skal man tilbage til modererede fora eller blogs.

Ikke sikker på, at demokratiet er det bedste for mennesket, egentligt ...