lørdag den 18. januar 2014

Om at have "styr på sine ministre"...

Jeg så her i nat en optaget udgave af fredagens politiske magasin 1240K på TV2 News hvor Venstres Claus Hjort Frederiksen duellerede med Socialdemokraternes Magnus Heunicke sammen med de to politiske kommentatorer.

Et udtryk vakte min store opmærksomhed, nemlig spørgsmålet om at have "styr på sine ministre" som Claus Hjort udtrykte det.

Det undrede mig, at Magnus Heunicke ikke straks greb bolden. Der var nemlig en replik som kunne have sat blå blok tydeligt på plads, og det er hvorvidt blå blok helt har adopteret Dansk Folkepartis topstyring?

Hvis tiden i opposition (læs: politisk eksil) kun har lært Venstre, at de ved næste magtovertagelse vil topstyre sine ministre, så er det da rart at befolkningen ved hvad der er i vente. For er der én ting som Lars Løkke Rasmussen ikke ligefrem er kendt for, så er det da at have styr på detaljer. Detaljer som datterens rejser på GGGIs regning indtil pressen får nys om rod i bilag er jo ingen skøn sag, vel?

Det er klart at en god leder altid vil erkende sit ansvar for hvor sager stopper, og også tager del i sit ansvar når der sker fejl. Det har jeg allerede beskrevet i gårsdagens indlæg Næser til ministre, og ingen tvivl om, at man må erkende, at hvis man 'har magten' har man også det fulde ansvar. Men perspektiverne ændrer sig tydeligvis mellem HVEM der har magten. Venstre vil gerne finde detaljer, og kan de skamridde disse detaljer gør de det gerne. Men det er så lidt af en gratis omgang når ikke man går i kødet på selve argumentationen - synes jeg...

Ingen kommentarer: