søndag den 9. oktober 2016

Polen og abortloven

Jeg frigav denne tekst som grafik i et tweet samtidig med,
jeg indsendte det som læserbrev, der ikke kom med, da
den polske regering trak forslaget tilbage.
Nu trak den polske regering godt nok forslaget om forbud af aborter tilbage, men næste gang den slags forslag kommer frem i et af vore nabolande, synes jeg da vi skal være pro-aktive, og se muligheder frem for begrænsninger.

Mit læserbrev om emnet blev afvist, for ingen havde jo grund til at bringe det, da forslaget faldt, men det skal da ikke forhindre mig i at offentliggøre det her på bloggen.


Jeg skrev følgende:
Nyheden om at Polen vil forbyde enhver form for abort er en kæmpe chance for private sygehuse. Hvorfor skulle kvinder acceptere denne sexistiske lovgivning, når hun i stedet kan tage til Danmark og få klaret problemet?
I en tid hvor alle taler social dumping var det på høje tid, at vi reagerer på vore nabolandes dumheder, og her er en unik chance for at kunne hjælpe de kvinder som med en straframme på indtil 5 års fængsel ikke har mange chancer for at få det polske lederskab til at forstå noget som helst om ligestilling mellem kønnene i det 21. århundrede.
Jeg er vild med Polen, et rigtig dejligt land, men den politiske retning som dette forslag var udtryk for, var yderst kvindeundertrykkende, og det dur bare ikke i det 21. århundrede - og min reaktion kom inden for minutter fra jeg læste om forslaget. Der skal være lighed for loven for begge køn, og det begreb bør være gældende over alt på hele planeten.

Fortsat god søndag til alle. :-)

Ingen kommentarer: