lørdag den 13. januar 2018

Motivation eller incitament - der er en forskel...

Rent sprogligt er der ikke den store forskel mellem ordene motivation og incitament. Incitamenter kan bruges til at skabe motivation, men det er bare ikke sådan ordet bruges mere i dansk politik. Når regeringen skal vedtage noget ubehageligt, så er der tale om incitamenter. De er flintrende ligeglade med konsekvenserne af det, der vedtages. Der skal bare skabes et alibi for, at få beslutningen vedtaget...


Nyheden om at man nu vil fjerne tolkebistanden til lægesamtaler m.v. efter en udlænding har været her i landet i tre år er ingen overraskelse. I en tid hvor vi alle har set udlændinge, som lærer sproget på kort tid, så bliver det sværere for os, at forholde os sagligt til tidsrammen.

Det er jo super positivt, når vi ser kendte mennesker tale for første gang på klingende dansk efter kun et år i landet. Det får mange til at bruge den efterhånden kendte sætning om, at det kunne selv prinsgemalen ikke efter talrige år her i landet... Altså en grovhed i retorikken, som allerede viser sig, fordi vi er påvirket af sladderpressen.

Det behøver ikke være noget ondt i sig selv, at vi gerne så, at alle KUNNE noget efter kort tid. Vi glemmer dog ofte, at betragte de mennesker som kommer hertil ud fra en humanistisk vinkel.

Hvis du var analfabet, ville det nok være ret svært, at lære dansk.

Drop indvendingerne. Forhold dig venligst til dén situation i stedet for, at forsøge at presse DIN standard og DINE kompetencer over på andre. Hvis du VAR analfabet, så var du næppe der, hvor du er i dag, vel?

Altså, kan tre år for nogle være rigelig tid, mens det for andre måske tager et år mere før det sproglige er helt på plads.

Jeg kunne godt parallelforskyde hvordan jeg de facto blev tresproglig, men det ville ikke have meget relevans for at tro, at alle andre kunne blive det. Jeg taler (og skriver) i dag både engelsk og fransk på modersmålsniveau - noget jeg er taknemlig for. Jeg havde den fornøjelse at gå på den franske skole (i dag kendt som Prins Henriks skole) på Frederiksberg. I børnehaven fik vi et klokkeklart budskab: "Hvis ikke I taler fransk, så hold mund!"

Selvsagt var vi jo nok fornærmede i en god halv times tid. Men i dag er det jo genailt - rent sprogligt betragtet - fordi vi således var tvunget til at øve os ud fra devisen 'øvelse gør mester'...

Jeg har en ambition om at lære polsk. Dels fordi jeg har været et par gange i landet for at få ordnet tænder, men også fordi jeg nyder udfordringen, og godt kan lide landet. Men MINE ambitioner er ikke ANDRES ambitioner.

Derfor er en meget væsentlig faktor i alt dette, at en stor del af årsagen til vi i dag har sproglige udfordringer med nogle grupper, at de dansklærere, som skulle hjælpe folk til dels at bestå danskprøve 1-3, men også blive en integreret del af samfundet tydeligvis aldrig har fortalt HVORFOR det er vigtigt at øve sig ud fra samme devise, nemlig 'øvelse gør mester'.

Stemningen er jo ikke kommet ud af det blå. Da vores tre børn kortvarigt gik på Ruds Vedby skole i det vestsjællandske, havde lærerne vedtaget, at for dem var W og X slet ikke del af vores alfabet.

Læs det lige igen. Jeg var tosset - og jeg indrømmer det gerne. Hvordan skal ens søn eller datter kunne arkivere en journal i et arkiv, hvis han eller hun ikke ved hvor W hører hjemme i arkivet? Argumentet var, at der kun var meget få ord med disse bogstaver...

Jeg var rystet over denne manglende forståelse, og her taler vi om undervisning i en dansk folkeskole med danske børn, som derved mister en lille del af alfabetet. Jeg har aldrig hørt nogen andre lærere holde på denne 'opskrift' på at lære dansk, og det har du, kære læser, nok heller ikke, vel? :-)

Når alt kommer til alt, så nytter det ikke at skabe løsningen via symbolpolitik. Der er brug for en revision af hele undervisningssystemet, og denne gang skal bissen nok skrues alvorligt omkring tommelen på den mentalitet, hvor man ikke for længst har erkendt, at en dansklærer SKAL kunne stave fejlfrit, ligesom en matematiklærer skal kunne sine tabeller. Hvis vi glemmer de grundlæggende kompetencer i vores eget system, så kan vi ikke forvente, at andre pludselig skal kunne mere end vi selv kan, vel?

God weekend til alle. :-)

Ingen kommentarer: